Home » Interviews » Carmen Kemmink, van modeontwerpster tot fashionfotograaf
All

Carmen Kemmink, van modeontwerpster tot fashionfotograaf

Als enig kind van mode-ontwerpduo Puck & Hans werd bij modefotografe Carmen Kemmink mode met de paplepel ingegoten. Ze komt uit hetzelfde afstudeerjaar als Viktor & Rolf en heeft na een start als modeontwerpster, toch voor het fotografie vak gekozen. Nu werkt ze voor magazines als LINDA en Elle en merken als Tommy Hilfiger en Vlisco. Ik was benieuwd hoe het is om op te groeien in de wereld van mode en hoe ze zichzelf staande houdt in een tijdperk van dalende oplages en hoge concurrentie. Ik sprak deze harde werker op haar woonboot, op een prachtig zonnige dag in juli.

© Carmen Kemmink Campagne beeld voor VLISCO styling Marije Goekoop / ontwerp jurk Deux D’Amsterdam / model Sonja Wanda

Je komt uit een heel modieus gezin, hoe ging dat vroeger bij jullie thuis?

“Mijn ouders waren modeontwerpers en zij waren daar al mee bezig toen ik nog heel jong was. Omdat ik enig kind ben ging ik overal met ze mee naartoe, bijvoorbeeld stoffen kopen in India. Zo had ik op jonge leeftijd al veel van de wereld gezien. Mijn ouders en ik woonden in het smalste
pandje van het Rokin, boven onze winkel. Met die winkel waren ze dag en nacht bezig. Zo vanaf mijn dertiende ben ik begonnen als doorpasmodel voor de voor de ontwerpen van mijn ouders en ging ik elk half jaar mee naar Parijs om een extra zakcentje te verdienen.”

&C magazine styling Lidewij Merckx / make up & haar Charlotte Niketic / models Isabel van Staveren & Elise Aarnink / concept Esmee Geratz

Welke opleiding(en) heb je gevolgd?

“Ik ben in 1992 afgestudeerd aan de mode academie in Arnhem. Ik zat toen in een klas met veel talent, zoals ontwerpersduo Viktor enRolf. Ik ben afgestudeerd met een collectie genaamd Information Overload, waar ik gebruik had gemaakt van krantenprint. Een soort van toekomstbeeld van social media en computers. Het label Puck & Hans, de namen van mijn ouders, bestond toen toevallig 25 jaar en we besloten om de collectie uit te breiden voor verkoop in onze winkel. Dat werd direct een enorm succes en toen mijn moeder stopte met werken ging ik als bijna vanzelfsprekend de zaak runnen met mijn vader. In de avonduren volgde ik nog een cursus fotografie en na mijn eerste les dacht ik ‘ja, dit is het’.”

© Carmen Kemmink voor Glamour magazine. Styling Roel Schagen / make up Liselotte van Saarloos / haar Daan Kneppers / model Fleur Rockx

Ben je toen gestopt bij het bedrijf van jouw ouders?

“Het was nogal impulsief. Ik had net de opleiding mode achter de rug en na een jaar meegewerkt te hebben aan het label, wilde ik graag naar de kunstacademie in Den Haag. Mijn moeder zei dat als ik daar aangenomen zou worden, we mijn vader zouden vertellen dat ik met de winkel ging stoppen. Na de zomer werd ik aangenomen en dus gestopt met ontwerpen bij mijn vader. Op de KABK heb ik in twee jaar alle basis geleerd en na mijn studie ben ik direct een fotograaf gaan assisteren in
Londen. Aangezien ik toen niet betaald kreeg voor het assisteren en ik l na een maand door mijn geld heen was, ben ik vervolgens naar New York gegaan. En daar werd ik wel betaald. In totaal heb ik daar drie maanden gezeten en in de laatste maand een Australiër ontmoet. Ik was verliefd en ik wilde weg uit Nederland, dus dit was mijn kans om wat van de wereld te gaan ontdekken. Ik gaf een afscheidsfeest en ben met hem meegereisd naar Australië.”

Campagne voor Baume et Mercier gepubliceerd in Citizen K magazine art direction Kappauf / styling Laurent Dombrowicz / make up Christina Lutz / haar Henry Olivier / model Jeanne Cremers

Hoe oud was je toen?

“Ik was 27 jaar. Uiteindelijk heb ik daar twee jaar gewoond. In de korte periode daarvoor had ik in Nederland al een portfolio opgebouwd, maar ik heb in Australië echt mijn fotografie carrière opgepakt. Via mijn goede vriendin Karen Schoolland, nu werkzaam als beeldredacteur bij LINDAmagazine, kreeg ik mijn allereerste job voor Rails magazine. Rails was het bedrijf van haar vader en alle fotografen wilden daarvoor werken. Je werd er erg vrijgelaten en je kon er gewaagde modeseries voor maken. Hierdoor heb ik een portfolio op kunnen bouwen en kreeg ik in Australië meteen een agent en ging ik aan de slag. Ik heb een mooie periode gehad daar, maar ik besloot toch terug te gaan. In Nederland ben ik aan de slag gegaan bij agentschap Pim Thomassen, ik ben daar vijftien jaar gebleven. Inmiddels word ik vertegenwoordigd door Cake Film & Photography.”

Toen ik opkeek waren we omringd door honderden zeehonden

© Carmen Kemmink / ELLE magazine. styling Lidewij Merkcx / haar & make up Eva Copper / modellen Steffi, Iris Oldenzeel, Eliane, Essie

Wat waren shoots die je nooit zult vergeten?

“Op reis gaan voor een shoot brengt altijd avontuur met zich mee. Zoals onlangs voor Elle naar Kaapstad. In Kaapstad is de natuur zo overweldigend! Ik heb daar eens voor een commerciële shoot vanaf een klein rubber bootje moeten fotograferen bij Seal Island. Toen ik opkeek waren we omringd door honderden zeehonden die begonnen te klappen met hun staarten. En de campagnes voor de textielicoon Vlisco zijn altijd erg indrukwekkend. Eén campagne daarvan die ik heb geschoten hing vorig jaar in Philadelphia; in het Museum of Modern Arts.”

© Carmen Kemmink Mirror Mirror magazine styling Roel Schagen / make up Suzanne Verberk / haar Hester Wernert model Hanne

Heb je een buitenlandse agent?

“Nee, dat is echt wel iets waar ik aan moet gaan werken. Het was altijd lastig omdat ik in Nederland woon en hier mijn dochter heb opgevoed. Ik kon niet echt makkelijk weg. Ik wilde ook bij haar zijn. Waarom zet je anders een kind op de wereld? Nu is ze ouder en kan ik langer ergens anders zijn dan voorheen. Laatst had ik een opdracht voor Baume et Mercier en zijn mijn dochter Lola (13) en ik samen met de Thalys naar Parijs gegaan. Terwijl ik daar de hele dag in de studio aan het fotograferen was, verkende zij ondertussen met een Franse vriend van mij de stad. Ik was toen zo trots!”

© Carmen Kemmink/Puck Kroon (76) en Hans Kemmink (70) in 2017. De Volkskrant

Wat doe jij om jezelf te blijven vernieuwen?

“Ik houd de mode continue in de gaten. Elk half jaar bezoek ik de modeshows en ik werk bijvoorbeeld graag met Lidewij Merksen, een stylist. We gaan dan naar aanleiding van de nieuwe mode een vrij werk serie maken om zo opdrachten binnen te slepen. Op deze manier blijf ik mezelf dus continue vernieuwen en probeer ik nieuwe dingen uit. Ik ga er echt 200% voor, nog steeds. Tijdens een shoot sta ik op standje turbo en daarna ben ik helemaal kapot.”

© Carmen Kemmink / Campagne voor Baume et Mercier gepubliceerd in Citizen K magazine art direction Kappauf / styling Laurent Dombrowicz / make up Christina Lutz / haar Henry Olivier / model Anna Clara Schumann

Wat is jouw ultieme tip voor beginnende fotografen?

“Mijn tip is echt dat je minstens een jaar of desnoods twee jaar, bij zoveel mogelijk fotografen stage gaat lopen. Ook al is dat onbetaald. Je leert dan zo gigantisch veel. Je kunt veel afkijken bij andere fotografen en geïnspireerd raken. Je krijgt eigenlijk een soort van gratis megaopleiding erbij!”

carmenkemmink.com

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Word abonnee

Kiekie krant is onderdeel van:

Fotolab Kiekie

Kiekie partners:

Meer informatie

FOTOLABKIEKIE
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 tot 17:30 uur

Jan Evertsenstraat 79
1057 BR Amsterdam
+31(0)206830464
amsterdam@fotolabkiekie.com

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Content Copyright ©2016
Fotolab Kiekie Webdesign: LEFHEBBERS