Home » Interviews » Het Los Alamos portfolio van William Eggleston
All

Het Los Alamos portfolio van William Eggleston

De Amerikaanse fotograaf William Eggleston (1939, Memphis Tennessee, VS) wordt algemeen beschouwd als een van de meest toonaangevende fotografen van de twintigste eeuw. Hij is al vanaf halverwege de jaren ’60 een pionier op het gebied van kleurenfotografie en transformeert alledaags Amerika tot een fotogeniek onderwerp. In William Eggleston – Los Alamos, toont Foam zijn portfolio van foto’s die werden genomen op verschillende road trips door de zuidelijke staten van Amerika tussen 1965 en 1974. De tentoonstelling omvat een aantal iconische werken, waaronder Eggleston’s eerste kleurenfoto. Christopher de Gast sprak met Foam curator Hinde Haest over de bijzondere expositie en hoe deze tot stand is gekomen.

William Eggleston Memphis, ca 1965 1968 from the series ‘Los Alamos’, 1965 1974 © Eggleston Artistic Trust 2004, Courtesy David Zwirner, New York London

William Eggleston is een pionier op het gebied van kleurenfotografie en het verheffen van dagelijkse onderwerpen. Wat zijn nog meer typische Eggleston eigenschappen?

”Dat is een vraag die veel mensen bezighoudt. Het is echter een lastige, omdat Eggleston geen vaste stijl heeft en zich ook nooit bij een bepaalde school heeft aangesloten. Tegelijkertijd zou je dat juist als Egglestons stijl kunnen zien; het telkens weer afwijken van de gebaande paden. De gemene deler in zijn werk is het gebruik van originele invalshoeken en perspectieven. Zijn bekende foto van een driewieler krijgt bijvoorbeeld een bijna monumentale grandeur door het lage perspectief. Daarnaast maakt hij triviale objecten niet alleen tot onderwerp van zijn fotografie, hij maakt ze ook onderdeel van een weloverwogen compositie. Ook mensen worden in zijn foto’s onderdeel van een formele balans. Toch zijn de beelden niet slechts abstracte composities. Door op de details te focussen creëert Eggleston verhalen. Als kijker vraag je je af wat er gebeurd is. Zijn manier van kijken, maakt de beelden boeiend en ongrijpbaar.
Een ander belangrijk aspect is het gebruik van een genuanceerde afdruktechniek: het zogenaamde Dye Transfer-procedé. Deze manier van afdrukken is vandaag de dag in onbruik geraakt, omdat de benodigde materialen door Kodak uit productie zijn gehaald. Maar dit procedé staat bekend om de genuanceerde toonschakeringen en de mogelijkheid om in elk stadium van het afdrukproces te manipuleren. Dye Transfer-drukken werden vooral in de reclame gebruikt (onder andere omdat ze erg duur waren om te maken) en zijn typerend voor Egglestons werk.”

William Eggleston ‘En Route to New Orleans’, 1971-1974 from the series ‘Los Alamos’, 1965-1974 © Eggleston Artistic Trust/2004 Courtesy David Zwirner New York London

Wat is de impact van Eggleston geweest op de fotografie als artistiek medium?

”Zijn voornaamste invloed is de emancipatie van kleur binnen de kunstfotografie. Kleur werd al wel in de reclame, de commerciële wereld en door amateurs gebruikt, maar zelden door kunstfotografen. Eggleston had lak aan conventies en begon in 1965 te fotograferen in kleur. In 1972 begon hij zijn werk te laten afdrukken met het Dye Transfer-procedé . Een mijlpaal in Egglestons professionele leven was zijn tentoonstelling in het Museum of Modern Art in 1976. Zijn werk riep veel weerstand op en een van de critici omschreef het zelfs als the most hated show of the year. Desalniettemin was de MoMA-tentoonstelling een belangrijke mijlpaal voor de acceptatie van de kleurenfotografie in de fine art-fotografie. Natuurlijk is Eggleston niet de enige die kleurenfotografie op de kaart heeft gezet. Ook fotografen zoals Stephen Shore en Helen Levitt hebben hieraan bijgedragen, maar de MoMA-tentoonstelling was en is baanbrekend.”

William Eggleston, Louisiana 1971-1974 from the series Los Alamos 1965-1974 © Eggleston Artistic Trust/Courtesy David Zwirner, New York/London

Waarom hebben jullie er voor gekozen te focussen op het Los Alamos portfolio? En hoe komt de uiteindelijke selectie tot stand?

‘Het Los Alamos portfolio is vrij recent opgedoken. Het is een heel bijzonder portfolio omdat het Egglestons vroegste kleurenwerk bevat. Rond het jaar 2000 zijn de negatieven pas ontdekt en in 2003 werd de serie voor het eerst tentoongesteld. Hij maakte deze serie gedurende een aantal road trips door het zuiden en westen van de Verenigde Staten. De in 2005 overleden curator, criticus, museumdirecteur en goede vriend van Eggleston Walter Hopps heeft de negatieven bewaard met als doel ze integraal uit te geven. Daar is het echter nooit van gekomen en het project werd in de ijskast gezet om er vervolgens veertig jaar later weer uit te komen. Wat zo bijzonder is, is dat deze kleurennegatieven tussen 1965 en 1974 zijn gemaakt. Dus vóór de tentoonstelling in het MoMA en daarmee vóór zijn doorbraak als kleurenfotograaf.
De voornaamste reden voor Foam om het Los Alamos portfolio tentoon te stellen, is omdat het zo’n treffend overzicht geeft van Egglestons vroege (en voor zijn latere carrière zo essentiële) werk. Ook voor mensen die bekend zijn met Egglestons iconische foto’s als het rode plafond en de driewieler zijn er in deze tentoonstelling veel onbekende beelden. En voor wie het werk van Eggleston nog niet kent, vormt het een prachtige inleiding.’

Zowel met als zonder context blijft het boeiende en erg goede fotografie

William Eggleston, Memphis 1971-1974 from the series Los Alamos 1965-1974 © Eggleston Artistic Trust/Courtesy David Zwirner New York/London

Eggleston geeft met het Los Alamos portfolio een prachtig retrospectief van de Verenigde Staten van de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. In hoeverre is zijn werk nu nog relevant?

‘Heel relevant! Niet alleen vanwege de kunsthistorische waarde, maar ook door de beeldkwaliteit. Zowel met als zonder context blijft het boeiende en erg goede fotografie. Daarbij is het ook interessant Egglestons fotografie te spiegelen aan de huidige situatie in de Verenigde Staten. Ten tijde van het Los Alamos portfolio was New York de artist hub, maar koos Eggleston ervoor het suburbane, alledaagse Amerika te fotograferen. Die splitsing tussen stedelijke en landelijke gebieden is nog steeds aan de orde. De discrepantie tussen die twee uitersten is, onder andere in de Verenigde Staten, juist nu heel relevant. Ik denk niet dat Eggleston deze politieke boodschap voor ogen had, maar hij toonde wel interesse voor delen van het land die door anderen als oninteressant en niet fotogeniek werden gezien.’

William Eggleston, Memphis 1965 from the series Los Alamos 1965-1974 © Eggleston Artistic Trust/Courtesy David Zwirner New York/London

Eggleston heeft vele taboes in de kunstwereld doorbroken. Wordt dat vandaag de dag nog gedaan?

‘Fotografie als medium is constant in flux. Bij Foam denken we hier veel over na en zien we dat fotografen op zoek zijn naar nieuwe manieren om het medium te gebruiken. Alles lijkt gedaan, maar hedendaagse fotografen bewijzen het tegendeel. Wij zien dat historische procedés en druktechnieken weer belangrijker worden. Er vindt echter geen herhaling van zetten plaats; de traditionele aspecten van het analoge ambacht worden in een hedendaagse praktijk toegepast. Aan de andere kant van het spectrum zie je een conceptuele toepassing van gevonden materiaal en online images. Ook vormt de fotografie steeds vaker een onderdeel van een breder scala aan visuele uitingsvormen. Op deze en andere manieren zijn hedendaagse fotografen op zoek naar de mogelijkheden en de onmogelijkheden van het medium.’

Los Alamos van William Eggleston is te zien van 17 maart – 7 juni 2017 in Foam

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Word abonnee

Kiekie krant is onderdeel van:

Fotolab Kiekie

Kiekie partners:

Meer informatie

FOTOLABKIEKIE
Openingstijden
maandag t/m vrijdag
van 09:00 tot 17:30 uur

Jan Evertsenstraat 79
1057 BR Amsterdam
+31(0)206830464
amsterdam@fotolabkiekie.com

Disclaimer
Algemene voorwaarden
Content Copyright ©2016
Fotolab Kiekie Webdesign: LEFHEBBERS